کـــاوه در آینــــه

جایی برای اندیشه های من و ... مطالعات فرهنگی

کـــاوه در آینــــه

جایی برای اندیشه های من و ... مطالعات فرهنگی

فوکو(۲)

جهان یک نهاد [درمانگاه] بزرگ است. درمانگاهی که در آن حاکمان روان شناسان اند و مردم بیماران. هر روز نقش جُرم شناسان، روانپزشکان و همه کسانی که رفتار روحی انسان را معاینه می کنند گسترده تر می شود. به همین جهت قدرت سیاسی در صدد است یک وظیفه جدید، یعنی وظیفه درمانگری را به عهده بگیرد ...   

از دید فوکو، مهم­ترین گفتمان­ها در مدرنیته آنهایی هستند که هم بدن اجتماعی و هم بدن فردی را تنظیم می­کنند. او دانش پزشکی غرب را بهترین نمونه­ی شکل مدرنی از دانش می­داند که قدرت زیستی و قدرت کالبدی را توامان اعمال می­کند.

ادامه مطلب ...

فوکو(۱)

به یاد دارم جدل خوشایندی را که با دوستی نازنین داشتم بر سر این که فوکو جامعه­شناس است یا فیلسوف. آن دوست دل­سپرده­ی فلسفه بود و من هم پای­در راه جامعه­شناسی. برای ختم به خیر شدن بحث­مان از توضیح یکی از استادان­ام سود جستم و گفتم: اصلا بهتر است (به امثال فوکو)بگوییم اندیش­مند. دوست خندید و گفت: هه! این که یعنی همان فیلسوف! 

 

میشل فوکو هم جامعه­شناس بدن است و هم نظریه­پردازی پساساختارگرا. او با بهره­گیری از نظریه­ی پساساختارگرایی توضیح می­دهد که چگونه تاثیرات اجتماعی و فرهنگی بر بدن، بسته به زمان و مکان، خصیصه­های عمومی و طبیعی بدن را به شکل­هایی متفاوت تعریف می­کنند و چگونه تعاریف فرهنگی از رفتار بهنجار و نابهنجار، به تنظیم باورهای مردم درباره­ی بدن­هایشان و این­ که چه باید و نبایدهایی را در مورد بدن­شان رعایت کنند می­انجامد.

 

ادامه مطلب ...

پیروی از قاعده(Rule Following)

 

شاید این سخن کلیشه­ای باشد که عرصه­ی اجتماع عرصه­ی قواعد است، درست همان­طور که طبیعت عرصه­ی قوانین طبیعی و قواعد وحش است. تنها رفتار عاملان انسانی­ست که، به ویژه در پهنه­ی اجتماع، با قواعدی محدود و هدایت می­شود، و به همین سبب رفتار عاملان را می­توان با ارزیابی­های هنجاری به درست و نادرست، مناسب و نامناسب و عقلانی و غیر عقلانی تقسیم کرد. در راه تبدیل شدن به عضو مفیدی از جامعه، بخشی از آموزش­های هر کودکی­ ـ در خانه و مدرسه­ـ  فراگیری قواعد "بازی" است. در پرتو معیارهای هنجاری­ یک جامعه می­توان چرایی کنش اعضای منفرد آن جامعه را توضیح داد(Stueber, K.R., p.307). 

 

ادامه مطلب ...